تبلیغات
کیش و مات - آچمزی

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1391

نویسنده : استاد بزرگ سوزان پولگار

 
 
 
 

 

در هر آچمزی سه مهره شرکت دارند : مهره آچمز کننده ، مهره آچمز شده و مهره پشت مهره آچمز شده که همه در یک خط واقع شده اند.

آچمزی دو نوع مختلف دارد : آچمزی مطلق و آچمزی نسبی . در آچمزی مطلق ، مهره آچمز شده نمی تواند هیچ حرکت قانونی انجام دهد ، زیرا مهره پشت آن شاه می باشد که در این صورت کیش خواهد شد. در آچمزی نسبی ، مهره آچمز شده می تواند حرکت کند اما این حرکت ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی مانند از دست دادن مهره یا مات شدن بشوند.

تنها مهره های فیل ، وزیر و رخ قادر به آچمز کردن مهره های حریف می باشند.

بقیه مطلب را در ادامه مطلب ملاحظه فرمایید..

تنها مهره های فیل ، وزیر و رخ قادر به آچمز کردن مهره های حریف می باشند.



در ادامه چند مثال پایه ای را می بینید :

فیل سفید در f3 اسب c6 سیاه را آچمز کرده است. این یک آچمزی مطلق می باشد زیرا اسب مطلقا نمی تواند حرکت کند. سفید می تواند از این مشکل سیاه استفاده کرده و با حرکت 1.Ne5 برتری بگیرد. سفید با این حرکت با مهره دوم به اسب سیاه حمله می کند. اسب سیاه از دست رفته است. اگر سفید این فرصت را از دست دهد و با حرکات عادی مانند 1.Rfe1 ادامه دهد ؛ آنگاه سیاه می تواند با 1…Kb6 اسب خود را از آچمزی خلاص کند یا با 1…f6 از حرکت Ne5 جلوگیری کند.

در پوزیسیون بعدی سفید از یک آچمزی استفاده کرده تا آچمزی دیگری ایجاد کند.

حرکت صحیح برای گرفتن وزیر سیاه حرکت 1.Rg3 است. اگر سیاه رخ سفید را با پیاده آچمز شده f4 بگیرد یعنی 1…exf4 آنگاه سفید با 2.Qxg4+ پاسخ خواهد داد و برتری قوای تعیین کننده ای را به دست خواهد آورد.

در پوزیسیون بعدی آچمزی در همه خطوط را می بینید.

سفید اسب سیاه را با 1.Qxd5 می گیرد. وزیر سفید به وسیله هیچ یک از پیاده ها نمی تواند گرفته شود زیرا رخ e1 و فیل b5 سفید آچمزی های مطلقی را ایجاد کرده اند که این کار را غیر ممکن می سازد. اگر سیاه با 1…cxb5 ادامه بدهد ، آنگاه سفید با حرکت 2.Qxa8+ رخ a8 سیاه را می گیرد.

در این جا یک بازی بسیار کوتاه را می بینیم که در آن آچمزی نقش مهمی را ایفا می کند.

1.e4 c6

دفاع کارو-کان

2.d4 d5 3.Nc3 dxe4 4.Nxe4 Nd7 5.Qe2

این حرکت ، حرکت خوبی نیست اما بسیار گول زننده می باشد. بهتر است اول فیل ها و اسب ها را پیش از بیرون آوردن وزیر گسترش دهیم.

5…g6??

سیاه به دام می افتد.حرکت بهتر در این جا 5…e6 بود. آیا شما می توانید از اشتباه سیاه بهره برداری کرده و او را در یک حرکت مات کنید ؟

6.Nd6# مات مختنق به کمک آچمزی مطلق.

برخی از افراد ممکن است این مفهوم را غلط درک کرده باشند و فکر کنند که هر آچمزی خوب است. در این جا پوزیسیونی را می بینید که آچمزی سبب بازنده شدن بازی سفید می شود.

اگر در این جا سفید حرکت به ظاهر عادی 1.Bf4 را انجام دهد تا رخ سیاه را آچمز کند ؛ آنگاه سیاه نه تنها رخ خود را نجات می دهد بلکه فیل سفید را هم می گیرد. این کار با استفاده از حمله برخاست انجام می شود. 1…Re1+ و در ادامه 2.Kh2 Qxf4+

سوزان پولگار – ایکلیکی

بروکسل 1985

در این جا من یک راه سریع برای دستیابی به برتری قوا پیدا کردم. من با 1.Bc6 وزیر سیاه را آچمز کردم. بهترین راه سیاه 1…Nxc6 است اما سفید پس از 2.Qxb5 یک تفاوت پیش می افتد.

حریف من پس از چند حرکت تسلیم شد.




طبقه بندی: اموزش شطرنج، 
برچسب ها: سوزان پولگار، اچمزی، مقاله، مقاله اچمزی،
ارسال توسط SALAR


آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما کدام دفاع در مقابل e4 خوب است؟








پیوند های روزانه
لینک های ویژه

قالب وبلاگ

گالری عکس بازیگران سینما

کتابخانه الکترونیکی

قالب وبلاگ

گرافیک کامپیوتری opengl